אלמוג סנטר רפואה משלימה
אלמוג סנטר רפואה משלימה

צרו קשר
077-5509078
אודות אלמוג סנטר 

צרו קשר  077-509078  אודות אלמוג סנטר

האם כל כאב ראש הוא מיגרנה?

אלמוג סנטר רפואה משלימה
כאב ראש

לא כל כאב ראש הוא מיגרנה. ישנם מספר מאפיינים שעוזרים לנו לאבחן כאב ראש שהוא מיגרנה. יש צורך לביטוי של לפחות שניים מהמאפיינים הבאים:

  • מורגש בצד אחד של הראש
  • פועם או הולם
  • כאב בעצמה בינונית-קשה המשבש פעילות רגילה
  • הכאב מחמיר בעקבות פעילות פיזית שגרתית, כמו טיפוס במדרגות
  • מלווה בבחילה או בהקאות
  • מלווה ברגישות לאור או לרעש.
  • שלשול

מחלה עצבית שמתבטאת כהתקף מיגרנה, כגון מחלות דלקתיות של מוח, מומים מולדים של כלי דם מוחיים וכדומה.
מיגרנה היא סוג של כאב ראש יותר רציני, בדרך כלל לפני המיגרנה אנחנו נראה בעיננו טשטוש או נצנוץ (תופעת האאורה ). מיגרנה היא תופעה של כאבי ראש שחוזרים על עצמם ואינה אירוע חד פעמי, מיגרנה יכולה לפעמים להביא אותנו להשבתה מלאה של המערכת עד כדי כך שלא נוכל לזוז מהמיטה. בדרך כלל זוהי מחלה שעוברת מאב לבן, בתורשה והיא חולפת כאשר אנחנו מתבגרים יותר ויותר. לעומת זאת כאב ראש לא מלווה בתופעות מקדימות והכאב יכול להיגרם מסיבות רבות כמו : יתר לחץ דם, בעיות בחוליות צוואריות, חוסר בשתייה, בעיות דנטליות עייפות ועוד.

מיגרנה היא סוג כאב הראש השכיח ביותר במבוגרים-צעירים ופוגע בכ- 25-35% מהנשים בגיל הפריון, 15-20% מהגברים וכ- 4% מהילדים לפני גיל ההתבגרות.

מה הם גורמים להתקפי מיגרנה?

ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה

  • התכווצות כלי הדם במוח ולאחר מכן התרחבותם. כתוצאה מהשינוי הזה חל גירוי של קצות העצבים המצויים בדפנות כלי הדם.
  • גורמים תזונתיים – צריכת מזון שמעודד התקף כמו אכילת גבינה, שוקולד ומשקאות אלכוהוליים, מאכלים מסוימים או ריחות. לחלופין הדבר יכול לנבוע גם מדילוג על ארוחות או עיכוב בארוחה.
  • שימוש יתר בממתיקים מלאכותיים (אספרטיים) הגורם להפרשת מגנזיום מוגברת המגוף
  • בעיות במערכת העיכול כדוגמאת קנדידה
  • בעיות צוואר כמו נוקשות שרירי הצוואר ופריצות דיסק
  • מאמץ רב בשרירי לעיסה ואו הידוק וחריקת שיניים
  • גורמים פסיכולוגיים כגון מתח, חרדה לאורך זמן, לחץ נפשי ודיכאון
  • גורמים התנהגותיים – חוסר שינה מספקת או שינוי בדפוס השינה
  • גורמים הורמונליים – המחזור החודשי
  • רקע גנטי במשפחה כדוגמאת גן SCN1A (Dichgans et al. 2005)
  • גורמים סביבתיים כגון רעש, אור בוהק ומסנוור, ריחות ושינוי מזג אויר
  • הטיפול הנטורופאתי במיגרנה

נטורופתיה מדגישה בפילוסופיה שלה את חשיבות המזונות שאנו אוכלים בשמירה מתמדת על בריאות גוף תקינה. ואכן, צעד ראשון בטיפול במיגרנה בגישת הנטורופתיה מתחיל בהתאמה פרטנית של תפריט מזון לסובל מהסימפטומים. המאבחן מאבחן את סוג המיגרנה, את חומרתו ומתאים את הטיפול גם למצבו האישי של הסובל מהתסמונת.

שינוי תזונתי– מחקרים שנעשו בשנים האחרונות הראו שסוגים מסוימים של אוכל יכולים להחריף את התקפי המיגרנה ולהגביר את תדירותם, לכן כנטורופתית הבונה דיאטה חדשה למטופל הסובל ממיגרנות, בשלב ראשון ירחיק מזונות כגון גבינה צהובה, מזון חריף , שוקולד, יין אדום וקפאין, ובהדרגה נתאים את התפריט הנכון לאותו מטופל. כמו כן לפי הצורך נוסיף תוספים כגון: מגנזיום, ויטמיני B, Q10, אומגה 3 ועוד.

ארומתרפיה פירושה טיפול בריח. זוהי אמנות הריפוי באמצעות שמנים ארומטיים. לשמנים יש תכונות נפלאות היכולות לסייע לנו לרפא את עצמנו ולשמור על בריאותינו בדרך פשוטה וטבעית. חלק ניכר מהריפוי נעשה באמצעות חוש הריח, השולח אותות אל המוח שלנו ומשפיע על הגוף כולו.

שמנים המומלצים בכאבי ראש או מיגרנה: מנטה, לבנדר, מליסה, מיורן, רוזמרין, קמומיל, רוזווד ועוד.

פרחי באך – טיפול בפרחי באך הוא טיפול הוליסטי המבוסס על אבחון נפשי ופיזי ומתן תמציות של צמחי מרפא בהתאם למצב ולאדם. עקב קצב חיים עמוס, משברים, הרגלים, דפוסים, לחצים, מתחים אנו מתכסים בקליפות. הקליפות אלו הן הגנות, חרדה, כעס, דאגנות, חוסר בטחון עצמי, אגו, בדידות, עצבות, דיכאון ועוד…

במצבים בהם המטופל הסובל ממיגרנה, בדרך כלל אני כמטפלת אבחר בכ-8 תמציות מתוך מ-38 התמציות, הכולל בין היתר את Agrimony (אבגר, צמח ממשפחת הורדיים), Oak (תמצית מעץ אלון), Rock Water (מי מעיינות מחודשי הקיץ), Water Violet, זאת כמובן על סמך האבחון והשיחה עם המטופל.

צמחי מרפא– בעבר צמחי מרפא היו כלי טיפולי נכבד ועיקרי ברפואה, צמחי מרפא רבים יכולים להקל על תהליך המיגרנה ואף למנוע אותה. מטרת הטיפול הינה שיקום מערכת העצבים, הקלה על הכאב ולהפחית את התהליך הדלקתי שגורם למיגרנה.

בדך כלל אני אמליץ על שילוב של מספר צמחים בכדי ליצור סינרגיה, הצמחים המומלצים: בן חרצית, ג’ינקו בילובה, מליסה, רוזמרין, ורבנה רפואית, עוזרר, בבונג(קמומיל), זוטה לבנה, לבנדר, סקוטלריה, פסיפלורה.

רפלקסולוגיה– הטיפול הרפלקסולוגי מבוצע באמצעות לחיצות ממוקדות על נקודות ספציפיות בכפות הרגליים, המייצגות את אברי הגוף השונים. הטיפול הרפלקסולוגי בכאבי ראש יעיל במצבים של התקף כאב פעיל, ובעיקר במניעה רבים מאיתנו סובלים מדי פעם מכאבי ראש, אך יש מי שעבורם מדובר במטרד קבוע הפוגם באיכות חייהם ומחייב נטילת תרופות כרוניות. לצד הטיפול המסורתי מציעה הרפלקסולוגיה אלטרנטיבה לא רק להיפטרות מהכאב אלא גם להבנת שורשיו. הטיפול יעיל במיוחד בכאבי ראש הנובעים מבעיות שלד ושריר של חגורת הכתפיים, בהתקפי מיגרנה ובכאבי ראש הקשורים אצל הנשים לגיל המעבר. לעתים אפשר לפתור את הבעיה לחלוטין, ואולם ברוב המקרים אופי הבעיה הוא כרוני, ונדרש טיפול מתמשך המבוצע בתדירות של פעם בשבוע עד עשרה ימים.
בדרך זו יש הפחתה של עוצמת הכאבים ותכיפותם באופן דרסטי (ברמה של 80%-60%), ללא שימוש בתרופות. אך כאשר רצף הטיפולים הרפלקסולוגיים נקטע או מבוצע במרווחים הגדולים מן הנדרש מורגשת עלייה מיידית בתכיפות ובעוצמת הכאבים.

עבור חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה, כאבי ראש ומיגרנות מהווים שגרת חיים. על פי מכוני סטטיסטיקה, כל אדם חמישי חווה כאבים אלה בתדירות זו או אחרת וחלקם אף סבלו מכאבים אלה גם בילדות. הטיפול הקונבנציונאלי העכשווי מאפשר ביטול של חלק מהתופעות לוואי המלוות את המחלה על ידי מתן תרופות לשיכוך כאבים, אך נראה כי אינו נותן פתרון הולם לבעיה עצמה או לתופעות לוואי נוספות שמלוות את המחלה כגון תופעת האאורה, סחרחורות ועוד.

לעומת הרפואה הקונבנציונאלית, רפואה אלטרנטיבית מציעה מגוון רחב של טיפולים אשר יכולים לא רק להוריד את תדירות הופעת הכאבים, אך גם להשפיעה על עוצמתם ובחלק מהמקרים אף לגרום להעלמות של הופעתם.

הטיפול האלטרנטיבי מאפשר לא רק שיפור של תדירות הופעת המיגרנות והפחתה של תופעות הלוואי שמלוות אותן, אלא מאפשר שיפור משמעותי של ההרגשה הכללית של המטופל ואורח החיים שלו.

מילה מזרוכו נטורופתית

מידע זה אינו רפואי ואינו התוויתי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל

מיקום הקליניקה

אשדוד
רחוב הבנים 5, קומה 2
 אזור סיטי

ניתן לתאם הגעה
במספר: 077-5509078
 [email protected]:במייל


אלמוג סנטר רפואה משלימה