לחם בריא ממחמצת

מה מסתתר מאחורי לחם "בריא"?

לחם, אחד מאבות המזון העיקריים שלנו ומוצר צריכה בסיסי שיש בכול בית.
עם זאת, האם אנחנו יודעים הכול על הלחם אותו אנחנו אוכלים ? האם כול הרכיבים וכול האותיות הקטנות מובנים לנו ?
בואו ננסה ביחד להבין מה חשוב לנו לראות שרשום על הלחם וכיצד נבין מהו הלחם הבריא לנו ביותר.
לחם הוא מוצר צריכה בסיסי ויום יומי. הוא נכנס לתפריט שלנו בצורה כלכך דומיננטית. ובשל כך רבים החלו להשקיע באיכות הלחם. מה זאת אומרת להשקיע באיכות הלחם?
לחם בריא יותר נקרא לחם "חיטה מלאה", "כוסמין מלא" או "שיפון". בלחם זה אין למשל תוספות של "גלוטן", מה שעושה את הלחם קשה יותר. גלוטן הוא חלבון שנמצא בתוך הגרעין של החיטה, השיפון, הכוסמין והשעורה. מטרתו היא לשמש כ"דבק" העוזר לשמור על צורת הלחם ולתת לו אלסטיות ורכות. אך כיום כבר ידוע שעודף גלוטן אינו בריא.
כשנלך לסופר ונחפש את הלחם הבריא/"לחם מחיטה מלאה", חשוב מאוד לזכור, שלפי התקן בישראל, מספיק שיש בלחם רק 51% קמח מלא, כבר מותר לציין על האריזה "לחם מחיטה מלאה". הלחם המלא מסורתי נוצר מקמח מלא שנטחן מגרעין החיטה בשלמותו. כמו כן, לא ניתן לדעת בוודאות שהקמח המלא הוא בהכרח מלא. התקן מאפשר לתת את הכינוי "קמח חיטה מלא" לקמח המכיל 90% ממרכיבי גרעין החיטה. לכן, לפי הגדרת התקנים הישראליים, הלחם שנוצר מקמח לבן שהוסיפו לו כמות לא גדולה של סובין, או קמח לבן שערבבו לתוכו כמות דומה של קמח מלא, הוא "לחם מלא".
בשל כל זאת, כאשר נחפש לקנות את הלחם הבריא יותר, נבדוק שרשום ברכיבים : "קמח חיטה מלאה (מכיל גלוטן)", כלומר, זהו הגלוטן שנמצא בתוך הגרעין ולא תוספת אליו.
לעומת זאת, כאשר רשום : "קמח חיטה מלא, גלוטן" – לא בסוגריים , מדובר על הגלוטן שהוסיפו מעבר לכמות הטבעית על מנת "לשפר" את רכות הלחם ובזאת עושה אותו פחות בריא לנו.
לסיכום, תמיד הכי טוב זה לאפות בבית, אך אם אין את האפשרות, לכו למאפיות שאתם סומכים עליהן, כך שתהיו בטוחים בלחם שאתם אוכלים.

 

מילה מזרוכו נטורופתית

תגובות