זרעים גרעינים מונבטים בקלות

מה אפשר לעשות בתנאי בית? למה כדי להנביט לבד? איך להעשיר את המגוון בתפריט היומי ולקבל מספיק מיקרואלמנטים בתזונה ?לאכול בלי לפגוע בגזרה? וכמובן שיהיה טעים!

להנביט זרעים ולהוסיף אותם לסלט/ יוגורט/ גרנולה- מאוד פשוט, טעים, בריא וזול…

מה חשוב לדעת ולזכור לפני שמתחילים להנביט?

1. מומלץ להשתמש בזרעים אורגניים
2. סוגי זרעים או גרעינים שנובטים מספר ימים, חובה לשטוף כל יום.
3. זרעים מונבטים צריכים להגיע ל 0.5 ס"מ ( כך יישמרו כל הערכים של הזרעים).
4. אילו זרעים ניתן להנביט:
מאש, חיטה, שיפון, גרעיני שיבולת שועל, כוסמין, שעועית, חומוס, קינואה, גרעיני חמניה/ דלעת, עדשים, שומשום מלא, כוסמת ירוקה, אספסת, חרדל, צנונית, אפונה, צ'יה, אגוזים ועוד…

יש 3 שלבים חשובים בתהליך ההנבטה, כל שלב הוא פשוט ולעשות לפי הסדר הבא:

שלב 1 : לשטוף ולהשרות את זרעים / גרעינים/ קטניות/ דגנים – ניתן להשרות מספר שעות (פרט לכוסמת ירוקה).

שלב 2 : לבחור כלי שנשתמש בו להנבטה, לשים בו נייר מגבת רטוב ( חשוב שלא יהיו מים מיותרים בכדי למנוע ריקבון).

שלב 3 : לפזר בשיכבה אחידה את הזרעים מעל נייר מגבת לח, לכסות עם נייר מגבת לח נוסף או מיכסה, אבל שיהיה אויר מצד אחד ומצד שני נשמור על הלחות.

כמה זמן לוקח להנביט? תהליך ההנבטה יכול לקחת 1-3 ימים, תלוי בסוג זרעים / גרעינים. למשל מאש יהיה מוכן תוך יום אחד, לעומתו חומוס יכול להיות מוכן תוך 2-3 ימים.

כמה ימים אפשר לשמור את הנבטים? ברגע שהנבטים מוכנים מומלץ לשים בקופסא ללא מים! ובמקרר ניתן לשמור עד 7 ימים.

למה חשוב להעשיר את התפריט היומי שלנו בזרעים, גרעינים, קטניות, דגנים ואגוזים מונבטים?

ערכם של הזרעים טמון בהרכב היחודי שלהם, כאשר גרעינים/ זרעים עוברים את תהליך הנבטה ערכם נהיה יותר פעיל וזמין לגוף האדם. בתהליך הנבטה גדל ערך ויטמינים ומיקרואלנטים וכמו כן זמינות האנרגיה עולה, וחלק מהרכיבים לא קיימים בגרעין שלא הונבט. בזכות כל הערכים הזמינים, הנבטים עוזרים לשקם ולהזין את גוף האדם מרמה התאית.

ערך של זרעים /גרעינים מונבטים גבוה בהברה יותר מאשר זרעים שעברו תהליך של עיבוד, הסיבה לכך שרוב הערכים התזונתיים נמצאים בנבט עצמו, ובעיקר בזרעים כמו: חיטה, סויה וקטניות. בתהליך עיבוד הגרעין (כאשר מורידים את הקליפה) רוב הערכים המזינים נשארים בסיבין/ קליפה של הגרעין.

תכונות זרעים/ גרעינים מונבטים:

  • מחזק מערכת חיסון
  • סוד הנעורים! נחשב כאנטי-אג'ינג
  • עוזר במניעת צינון
  • עוזר לאיזון חילוף חומרים ועודף משקל
  • תומך בתפקוד תקין של מערכת העצבים, משפר שינה
  • מחזק מערכת לב וכלי הדם
  • תומך ומשפר עיכול תקין
  • תומך באיזון לחץ הדם
  • בעל תכונות מונעות התפתחות תאים סרטניים
  • תומך ושומר על ראיה
  • מחזק שיניים

סגולות נבטי חיטה: משפרים תפקודי מוח ולב, עוזרים להתמודד עם לחץ, מונע הזדקנות תאים, משפר ומחזק עור ושיער

סגולות נבטי גרעיני חמניה: מעט תהליכי הזדקנות, משפר מראה עור ומחזק מערכת העצבים.

סגולות נבטי כוסמת ירוקה: מחזק כלי הדם ותומך בגמישותם, מעלה רמות המוגלובין, עוזר להתמודד עם מתח, מומלץ למי שחולה: סכרת- עוזר לאזן רמות סוכר בדם, ביתר לחץ דם, אנמיה ומחלות לב איסכמית.

סגולות נבטי סויה: עוזר לאזן חילוף חומרים, תומך בתפקודי כבד ורמות תקינות של ברזל, מאזן לחץ נפשי ומשפר תפקודי מוח.